Biblioteca Mario Rostoni - LIUC

Catalogo delle tesi di laurea

Facoltà: Economia Aziendale e Management - Classe LM-77
Collocazione: 17913

Autore: La Scala Gianluca
Data: 24/10/2019

Titolo: The effects of digitalisation: IPL SRL Industria Plastica La Scala case study

Relatore: Minelli Eliana Alessandra
Correlatore: Rebora Gianfranco

Autorizzazione per la consultazione: SI
Le tesi si possono consultare unicamente in sede

Abstract

The aim of this paper is to investigate the phenomenon and the impact of digitalization on the basis of the main changes involved in its implementation. With the rise of the globalization and the global market, scholars all over the world have produced influential literature exploring the issue of digitalisation and developed relevant models that encompass the main business aspects affected by digital change – namely, business strategy, culture and leadership. Being digitalization a complex process requiring the upgrading of business models, functions and activities, the whole of the business, including the workforce, is bound to operate accordingly by improving not only the digital resources - in terms of hardware, software, equipment and machinery - but also the approach to internal communication, teamwork, data sharing, production and marketing planning. Specifically, in IPL’s case, the implementation of a digital business strategy would surely prove more useful than conventional strategies, as digital transformation has become the core concept to create innovative products, improve business processes, exploit modern sales channels as well as enhance distribution and supply chain. Indeed, technological innovation entails profound changes in value creation since it mirrors the way the company is able to relate to markets, suppliers, staff, customers and production chains. In the second part of the paper a theoretical framework, based on concrete assumptions, will underlines the effects of a digital transformation -outcome- with the presence of competitive intensity and technological turbulence, as moderating variables, digital business strategy, as mediating variable, and finally, e-leadership and culture, as independent variables. The desired outcome can be achieved through an interdepend interaction between e-leadership and culture with an adequate digital business strategy. Thanks to this framework, it was possible to develop the interviews’ questions and to elaborate the possible future recommendations. L’elaborato si pone l’obiettivo di dimostrare che l’adozione della digitalizzazione per una PMI come la società IPL SRL, con sede a Catania, contribuisce al miglioramento della produttività e della redditività della società stessa. Con il fenomeno della globalizzazione, molti studiosi di tutto il mondo hanno proposto diverse teorie relative al tema della digitalizzazione, sviluppando dei modelli, che comprendono i principali aspetti aziendali e influenzano il cambiamento digitale, vale a dire: strategia aziendale, cultura e leadership. La digitalizzazione è un processo complesso per l'intera azienda, che è tenuta ad operare di conseguenza, migliorando non solo le risorse digitali - in termini di hardware, software, attrezzature e macchinari - ma anche nell'approccio della comunicazione interna, al lavoro di squadra, a livello produttivo e marketing. In particolare, nel caso della IPL, l'implementazione di una strategia digitale si rivelerebbe sicuramente più utile rispetto a delle strategie ‘convenzionali’, poiché la trasformazione digitale è diventata un concetto chiave per introdurre nel mercato prodotti innovativi, migliorare i processi aziendali, sfruttare i canali di vendita e migliorare la distribuzione ecc.... Nella seconda parte del paper sarà proposto un “theoretical framework” che sottolineerà gli effetti di una trasformazione digitale – il nostro risultato - con la presenza di altri variabili come l’intensità competitiva e la turbolenza tecnologica, come variabili di moderazione, strategia di business digitale, come variabile di mediazione, e infine, e-leadership e cultura, come variabili indipendenti. Il risultato desiderato può essere raggiunto attraverso un'interazione interdipendente tra e-leadership e cultura con un'adeguata strategia digitale. Grazie a questo framework, è stato possibile sviluppare le domande delle interviste ed elaborare le possibili suggerimenti per il futuro.

 
| Indice del sito della Biblioteca | Homepage del sito della Biblioteca