Autore
Gasparini, SilviaTitolo
Reflective practices vs. constructive practices in the implementation of a grammar tutor for Erasmus students: a preliminary studyPeriodico
Form@re (Online)Anno:
2018 - Volume:
18 - Fascicolo:
1 - Pagina iniziale:
125 - Pagina finale:
136The language training of Erasmus incoming students currently involves the use of various multimedia and online tools. However the increase of language sources and the processes of didactic-methodological transformation do not necessarily and automatically determine better levels of learning. Specifically, grammatical knowledge remains vulnerable. The study analyzes the possibilities offered by the example-based instruction applied to multimedia learning for the construction of a grammar tutor. It also takes into account the results of recent research where problems related to the application of the model to language learning are examined. The results of a preliminary qualitative research show the effectiveness of practices centred on the production of practices that accompany the self-reflexive practice based on the model.Pratiche riflessive vs. pratiche costruttive nell'implementazione di un tutor grammaticale per studenti Erasmus: uno studio preliminareLa formazione linguistica dello studente Erasmus in scambio prevede attualmente l’uso di diversi strumenti multimediali e online. Non necessariamente tuttavia la moltiplicazione delle sorgenti di apprendimento ed i processi di trasformazione didattico-metodologica intrapresi determinano automaticamente livelli di apprendimento migliori. In particolare, rimane vulnerabile la preparazione grammaticale. Lo studio esamina le possibilità offerte dall'example-based instruction applicata al multimedia learning per la costruzione di un tutor grammaticale, tenendo conto dei risultati di recenti ricerche che evidenziano i problemi connessi all'applicazione del modello all'apprendimento linguistico. I risultati di una ricerca preliminare a livello qualitativo indicano l'efficacia di pratiche centrate sulla produzione di esempi da affiancare alla pratica autoriflessiva suggerita dal modello.
SICI: 1825-7321(2018)18:1<125:RPVCPI>2.0.ZU;2-Q
Testo completo:
http://www.fupress.net/index.php/formare/article/download/22481/20819Esportazione dati in Refworks (solo per utenti abilitati)
Record salvabile in Zotero
Biblioteche ACNP che possiedono il periodico