Biblioteca Mario Rostoni - LIUC

Catalogo delle tesi di laurea

Facoltà: Economia Aziendale e Management - Classe LM-77
Collocazione: 15155

Autore: Rubini Federica
Data: 13/10/2016

Titolo: The Internationalization Strategy of Italian Companies: the case of My Choice Bags.

Relatore: Papa Fabio
Correlatore: Minelli Eliana Alessandra

Autorizzazione per la consultazione: NO
Le tesi si possono consultare unicamente in sede

Abstract

SUMMARY The objective of the thesis has been to find out whether the company analysed could expand its business in other markets than the ones previously approached. This has been done through the study of the different internationalization strategies available. The Italian company considered: My Choice Bags, is placed in Nola, near Naples, and is specialized in the manufacture of bags and leather products. During the writing of my thesis, I had the chance to meet the company’s founder and CEO, who answered my questions and provided me with data regarding the internal organization, the company’s economic situation, the internationalization strategies already adopted and the potential future projects. The work can be divided into two parts: the first one is characterized by the study of the Italian tannery industry and leather goods industry. Moreover, different themes are debated in this first part as: the influences caused by the entrance of new markets as China and India in the Italian tannery industry and the different strategies that Italian companies could adopt to react to this threat. Furthermore, the concept of international business and the different organizational choices, strategies and structures adoptable by companies wishing to internationalize their business are introduced in the first chapters. The information gathered for the writing of this first part of the work, derive from a careful literature analysis. The second part of the thesis is focused on My Choice bags analysis, considering the company’s economic-financial situation, the distribution channels used, the business model adopted, the current company’s presence on the international markets and, in particular, the future potential expansionary possibilities. Moreover, three macro-areas have been examined: United States, China and Europe, considering the interest for Made in Italy products, the quantities of imports of leather goods from Italy, the importance of the fashion and luxury industries in these markets and the competitors’ situation. On the basis of the company’s economic data and of the features of the markets analysed, the decision ended up being to further internationalize the business in Europe, in particular in Germany. The country is growing rapidly in economic terms and the interest for the Made in Italy and for fashion and luxury products is strongly increasing. In the end, the thesis finishes with a SWOT analysis that analyses the possible points of strength, weaknesses and the eventual threats and opportunities of an internationalization strategy in Germany by My Choice Bags. RIASSUNTO L’obiettivo della tesi è stato scoprire, attraverso lo studio delle diverse strategie di internazionalizzazione, se l’azienda analizzata potesse espandere il proprio business in altri mercati oltre a quelli precedentemente avvicinati. L’azienda italiana considerata: My Choice Bags, è situata a Nola, nei pressi di Napoli, ed è specializzata nella manifattura di borse e prodotti in pelle. Durante la stesura della tesi, ho avuto l’opportunità di confrontarmi con il fondatore e amministratore delegato di My Choice e ho potuto raccogliere dati sull’organizzazione interna, sulla situazione economica, sulle strategie di internazionalizzazione adottate e su eventuali progetti futuri. Il lavoro, può essere diviso in due parti: la prima è caratterizzata dallo studio dell’industria conciaria Italiana e della manifattura di prodotti in pelle, dall’analisi delle influenze subite, a causa dell’entrata di nuovi mercati come Cina e India nel settore, e dalla considerazione delle eventuali strategie adottabili dalle aziende Italiane per reagire alla minaccia. Inoltre, in questa prima parte del lavoro, sono stati introdotti i concetti di business internazionale e le disparate scelte organizzative, strategiche e strutturali adottabili dalle aziende intenzionate ad internazionalizzare il proprio business. I dati raccolti per la stesura di questa prima parte dell’elaborato, derivano da una attenta analisi della letteratura. La seconda parte della tesi è incentrata sull’analisi aziendale di My Choice Bags, considerando la situazione economico-finanziaria, i canali distributivi utilizzati, il modello di business sviluppato e, in particolare, l’attuale presenza dell’azienda nei mercati internazionali e le future possibilità di espansione del business. Sono state inoltre approfondite tre macro aree: Stati Uniti, Cina ed Europa, considerando l’interesse di questi mercati nei confronti del Made in Italy, le quantità di import di prodotti in pelle Italiani, l’importanza dei settori della moda e del lusso nei paesi considerati e la situazione della competizione. Sulla base dei dati economici aziendali e delle caratteristiche dei mercati analizzati, la scelta è ricaduta su una ulteriore internazionalizzazione in Europa, in particolare in Germania: paese in forte crescita economica e in cui l’interesse per il Made in Italy e per i prodotti del settore moda- lusso sta aumentando sostanzialmente. Infine, la tesi si conclude con una analisi SWOT che analizza i possibili punti di forza, debolezza e le eventuali minacce ed opportunità di una strategia di internazionalizzazione in Germania da parte di My Choice Bags.

 
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