Biblioteca Mario Rostoni - LIUC

Catalogo delle tesi di laurea

Facoltà: Ingegneria Gestionale per la Produzione Industrial
Collocazione: 15018

Autore: Borsani Marco
Data: 21/07/2016

Titolo: User-centered IoT systems and business models: designing a framework for digital business strategy

Relatore: Buonanno Giacomo
Correlatore: Mezzenzana Mauro

Autorizzazione per la consultazione: NO
Le tesi si possono consultare unicamente in sede

Abstract

This research aims at studying how digital technologies, and particularly the Internet of Things, are shaping the way organization operate, collaborate and compete. These technologies allow the development of innovative business models and the creation of new digital business strategies. Thus, the organizations have to understand which are the new drivers that allows to create and capture value, within the dynamics of the emerging business ecosystems. These ecosystems are network of individuals and organizations that come together to collaborate in several ways. IoT systems represent an enabling technology that can bring companies together and elevate the way they exploit opportunities and face challenges of the digital world. Another prospect is to combine digital technologies with a user-centered approach in order to address better opportunities and challenges. However, extant literature has not bridged this research gap yet. Thus, by applying an iterative design science research approach, the ultimate goal of this work is the development of a framework for digital business strategies in user-centered Internet of Things contexts. Ideally, this framework, composed by two artifacts, allows digital organizations to visualize, envision and analyze current or desired complex strategies by taking in consideration also the intentions of the other members of the ecosystem. After the explanation of the two artifacts, towards the end of the research, these are applied to two real case studies to determine the viability of the proposed framework. Questa tesi di ricerca mira a studiare come le tecnologie digitali e in particolar modo Internet of Things stiano plasmando il modo di agire, cooperare e competere delle aziende. Queste tecnologie permettono lo sviluppo di business model innovativi e la creazione di nuove strategie di business digitali. Pertanto, le aziende devono capire quali siano i driver che consentono di creare valore tenendo in considerazione gli emergenti business ecosystems. Questi ecosistemi sono reti formate da individui e organizzazioni che si uniscono per collaborare in molti modi diversi. I sistemi IoT rappresentano una tecnologia abilitante che può far coesistere nella stessa rese diverse organizzazioni, migliorare il modo in cui sfruttano le opportunità e affrontano le sfide del mondo digitale. Un altro aspetto è la possibilità di combinare le tecnologie digitali con una visione user-centered in modo da sfruttare meglio le opportunità e le sfide che si presentano. Tuttavia, la letteratura esistente non è riuscita ancora a colmare il gap di ricerca. Quindi, tramite il design science research, l’obiettivo di questo elaborato è di sviluppare un modello per le strategie digitali in un contesto di user-centered IoT. Il modello presentato, composto da due artefatti, permette alle organizzazioni di visualizzare, concepire e analizzare la strategia corrente o desiderata prendendo in considerazione anche le strategie degli altri membri dell’ecosistema. Dopo aver esposto gli artefatti, al termine della ricerca, gli artefatti stessi sono stati applicati a due casi reali per verificare l’applicabilità del modello proposto.

 
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